Õuesõpe

ÕUESÕPE folkloorirühmaga ,,Taaderandi Tähesõel,,

5 ja 6 aastased lapsed (vanemad folkloorilapsed).
Koostanud: Marina Metsa

Tunni läbiviimise koht: Tähtvere park või lasteaia õu.
Tunni läbiviimise aeg: sügis, lehtede langemise aeg.
Eesmärk: kinnistada laste teadmisi erinevatest puudest mängides vana aja mänge (või pärimismänge edasi arendada) ja liikudes.

Eelnevalt on lapsi tutvustatud erinevate Tähtvere pargis või lasteaia õues kasvavate puudega.
Tutvutud on vahtra-, tamme-, kastani-, pärna-,kuuse-, männipuuga.On vaadeldud puude lehti (kuju, suurus, värv suvel ja sügisel), katsutud puude koort, mõõdetud puude ümbermõõtu, uuritud missugused on erinevate puude viljad, kuulatud tuule puhudes puude sahinat.

Vahendid:

¤ erinevate puude lehed (vaher, tamm, kastan, pärn, mänd, kuusk)
¤ erinevate puude viljad (,vahtraninad,, tammetõrud, kastanimunad, ära õitsenud (viljunud) pärnaõied, männikäbid, kuusekäbid)
¤ suur kangas
¤ madal korv puulehtede ja viljade korjamiseks
¤ kotike, kus on eelnevalt korjatud erinevate puude viljad (kokku peab neid nii palju, et jaguks igale lapsele)

Alustuseks.
Jalutuskäik erinevate puude juurde, vaadelda veel kord tunnis kasutatavate puude lehti, koort, vilju ja kuulata võimalusel puude sahinat (kui tuult ei ole siis kuulatakse lihtsalt vaikust). Õpetaja võtab kaasa iga vaadeldud puu juurest ühe lehe ja vilja ja paneb need korvi.

Järgnevateks mängudeks valitakse selline koht, et mängus olevad puud on mänguringist võimaluste piires enamvähem ühel kaugusel või määratakse kindlaks ala kus liikumine toimub.
Moodustatakse ring.

Salm rahvalaulu eeskujul:
Õpetaja (eesütleja) Puudehaldjas täna me sulle külla tulime (kummardus).
Lapsed (järelütlejad) Puudehaldjas täna me sulle külla tulime (poisid kraaps, tüdrukud kniks).
Tere, tere vahtrapuu,seda ütles meie suu (näitab vahtralehte).
Tere, tere tammepuu,seda ütles meie suu (näitab tammelehte).
Tere, tere kastanipuu, seda ütles meie suu (näitab kastanilehte).
Tere, tere pärnapuu, seda ütles meie suu (näitab pärnalehte).
Tere, tere männipuu, seda ütles meie suu (näitab männiokast).
Tere, tere kuusepuu, seda ütles meie suu (näitab kuuseokast).

Mäng ,,Mis puu kasvab pargis? (lasteaia õues)

Algasend: Mängijad sõõris s.t. kätest kinni hoides ringis, mängujuht keskel, käes korv jalutuskäigul korjatud erinevate puude lehtede ja viljadega.

Mängu kirjeldus: Sõõri väiksemaks tehes küsitakse koos ,,Mis puu kasvab pargis?,,
Mängujuht tõstab kõrgele kas ühe lehe või vilja või mõlemad.
Sõõri suurendades vastatakse ,, …………….(puu nimi) kasvab pargis,,

Alguses on mängujuht õpetaja, hiljem laps. Küsimust võib eelneval kokkuleppel küsida erinevalt (sosistades, vaikselt, rõõmsalt, kurvalt, vingudes jne.)

Õpetaja: Sügise tuul puhus puudelt allakukkunud lehed suurde hunnikusse.
Lapsed kükitavad ,,lehehunnikuks,,.

Mäng ,,Tuul ja lehehunnik,,

Mängujuht on ,,tuul,,. Alguses õpetajad, hiljem lapsed (2-3).
Lapsed on erinevate puude lehed.
Vahend: suur õhuline kangas.

Mängu kirjeldus: Lapsed kükitavad, on kaetud suure kerge kangaga mida hoiavad mängujuhid . ,,Tuul,, kõnnib ümber lehehunniku, tõstab-langetab kangast ja räägib:
,,Uh, uh, huu, mina puhun teid ……..(puu nimi) alla,,.
Tuul hakkab puhuma.,,Lehed,, lapsed peavad lendama nimetatud puu juurde ja kükitama uueks ,,lehehunnikuks,,

Kangaga lapsed s.t ,,tuul,, jooksevad nimetatud puu juurde ja katavad lapsed jälle kanga alla.
,,Mina puhun teid ………..(puu nimi) alla,,.
Lehed lendavad uue nimetatud puu juurde. Jne.
NB! Kui mängujuhid on lapsed siis lepitakse puude nimetaja järjekord eelnevalt kokku.
Kui kõigi puude juures on käidud siis lõpetatakse mäng algasendis.

Mäng ,,Tibu, tibu ära näita,,

Vahendid: Võlukott kus on sees erinevate puude viljad.

Lapsed seisavad ringis, peopesad valmis üllatust vastu võtma.
Õpetaja võtab kotist puude vilja ja paneb lapsele pihku. Lapsed võivad üllatust ise vaadata kuid mitte sõbrale näidata.
Või laps võtab ise . Siis on mäng ,,Võlukotike,,

Mäng ,,Mina, puukuningas,, (eeskujuks mäng ,,Mina kivikuningas,,)

Eelmise mängu jätkuks.
Vahendid: Eelmises mängus saadud puude viljad.

Mängu kirjeldus: Märguande peale peavad lapsed jooksma selle puu juurde mille vilja nad
eelmises mängus said.
Kohale jõudes hüüdma ,,Mina ……..(puu nimi) kuningas!,,
Mina …….tammekuningas (tammepuu kuningas), vahtrakuningas jne.
Kui kõik on kohale jõudnud peab saabuma vaikus s.t kuulama tuult.
Uue märguande korral pevad lapsed mänguplatsi keskel vahetama puu vilja sõbraga ja minema uue puu juurde (selle puu juurde mille vili saadi).
Mängu lõpus pannakse viljad kotti tagasi või viiakse puude juurde ja pannakse maha.

Mäng ,,Lehed lendavad,, (eeskujuks mäng ,,Loomaaed,,)

Algasend: Mängijad juhtmängija taga vooris. Liigutakse ja kuulatakse juttu.

Mängu kirjeldus: Mängujuht jutustab lugu sügisest. Jutu sees lõiguke igast puust ja puulehest.
Kuuldes juttu näit.tammepuust ja tammelehest jooksevad lapsed vastava puu
(tammepuu) juurde ja toovad ühe tammelehe, moodustavad uuesti voori.
Jutt jätkub seni kui igal lapsel on ettenähtud arv erinevate puude lehti.

Lõpetuseks.
Seistakse ringis, lehed pannakse enda ette üksteise kõrvale maha.

Salm rahvalaulu eeskujul:
Õpetaja (eesütleja) Täname sind puudehaldjas (kummardus).
Lapsed (järelütlejad) Täname sind puudehaldjas (poisid kraaps, tüdrukud kniks).
Tunneme nüüd vahtrapuud. (näitab (näitavad) vahtralehte)
Tunneme nüüd tammepuud.
Tunneme nüüd kastanipuud.
Tunneme nüüd pärnapuud.
Tunneme nüüd kuusepuud.
Tunneme nüüd männipuud.

Soovi korral võib sõna ,,puu,, asendada sõnaga ,,leht,,

Mängu lõpus korjatakse lehed kokku.Laotakse üksteise peale nii, et kõige alumiseks jääb kõige suurem leht (suuruse järjekord).
Kõik lehed võetakse mängu lõppedes kaasa.

Märkus: Erinevaid puid võib olla näidatust vähem või soovi korral rohkem.